Pilates

Pilatesharjoittelu on kehon hallintaa, voimaa ja liikkuvuutta kehittävä harjoittelumuoto.

Helsingissä toimiva Focus:IN Health Studio tarjoaa monipuolisen valikoiman erilaisia pilatestunteja.

Menetelmän kehittäjän Joseph Pilateksen (1880–1967) johtoajatuksena oli tasapainoinen keho ja mieli sekä niiden ansiosta hyvä terveys. Hän itse käytti menetelmästään nimeä Contrology, eli hän painotti liikkeiden kontrollia ja hallintaa suuresti.

Lihasten aktivoiminen ja vahvistaminen

Pilatesharjoittelu on kehon syvien ryhtiä ylläpitävien lihasten aktivoimista ja vahvistamista sekä samalla liikkuvuusharjoittelua, joiden yhteisvaikutuksesta saavutetaan tasapainoisen ryhdikäs ja rento keho. Liikkeet suoritetaan hitaasti ja tarkasti hengityksen tahdissa. Erityisesti alussa saattaa hämmästyttää, kuinka pieni liike voi olla haastava ja vaativa, kun se suoritetaan oikein ja keskittyen. Yleensä harjoittelun alkuvaiheessa treenataan matolla, ja kehon hallinnan kehittyessä voidaan siirtyä harjoitteluun välineillä tai laitteilla.

Vaikka harjoittelu tapahtuu useimmiten ryhmässä, jokainen ryhmäläinen tekee kuitenkin omaa treeniä, eli harjoittelu ohjataan hyvin yksilöllisesti ja liikkeet tehdään jokaiselle sopivalla tasolla. Sanallisen ohjaamisen sekä liikkeiden näyttämisen lisäksi ohjaaja korjaa ja soveltaa liikkeitä harjoittelun aikana yksilöllisesti. Tästä syystä ryhmäkoko harjoittelussa on pieni ja ohjaaja liikkuu harjoituksen aikana ryhmäläisten luona.

Hengityksellä on keskeinen rooli

Pilatesharjoittelussa hengityksellä on keskeinen osa, ja liikkeet pyritäänkin suorittamaan jokaisen harjoittelijan oman hengityksen rytmissä. Hengitys on myös erinomainen väline kehon eri toimintojen tasapainottamiseen ja elvyttämiseen sekä rentouttamiseen, mikä tehostaa vielä harjoittelun vaikutuksia.

Kaikki liike ja liikkuminen edellyttävät vartalon syvien tukilihasten aktivaatiota ja hallintaa ollakseen tehokasta, turvallista ja miellyttävän tuntuista. Jos tukilihakset eivät jostakin syystä aktivoidu riittävästi tai niissä ei ole voimaa tai kestävyyttä tukea liikettä riittävän pitkään, alkaa kehossa aktivoitua erilaiset kompensaatiomekanismit, jolloin liike muuttuu ja kuormittaa kehon tuki- ja liikuntaelinrakenteita virheellisesti. Tästä on yleensä seurauksena kipuja, jäykkyyttä ja pitkällä aikavälillä myös mahdollisesti erilaisia kulumamuutoksia kehossa.

Harjoittelemalla kehon syvien lihasten aktivointia, voimaa ja kestävyyttä voidaan siis saada kaikesta liikkumisesta ja erilaisten staattisten asentojen ylläpitämisestä (pitkään istuminen, seisominen ym.) turvallisempaa, tehokkaampaa ja miellyttävämmän tuntuista. Jokainen voi hyötyä pilatesharjoittelusta ja oppia nauttimaan hyvästä olosta omassa kehossaan!

Ota yhteyttä ja tule mukaan!

Sysäyksen pilatesharjoitteluun sain vimmasta palauttaa raskauden hävittämä lihashallinta ja oma tuttu ryhtini. Pilatekseen jäikin koukkuun. Pilatesharjoittelu topakoittaa ja jämäköittää!

Niina Maisniemi, kotiäiti

Kerro meistä kavereillesi